~:::Furui Arubamu:::~

By: Sira Sain

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 11-Jan-2007 12:00 Email | Share | Bookmark
Kelas memasak~siri 1

sensei n nak murid
tepung okonomiyaki
bahan2nya...
adunannya...
senseinya Ibu Lita...
pembantu kanan..Ibu Yuli..hehe
perasmiaan hot plate...ahaks!
close up..
tara..siap round pertama!
sementara tu inti karipap sedang dimasak...
sambil minta tips2...
dah siap dohnya..
sesi menggulung
lihat hasilnya
wat elok2..sensei dok pantau sebelah..haha!
potong
nampak tak jalurannya..??
satu lagik style...
hasil pertamaku...
hasil kerja ramai2...
kena pantau ni...huhu...
Quote:
Menu : Karipap Pusing...yg dulu bikin kepala pusing..alhamdulillah segala ilmu akan dipraktikkan untuk masa akan datang.Insya-Allah!

Okonomiyaki:(Rujukan dengan izin Puan Lynn... Moderator Forum D'moshi2 Dari Kobe)

Bahan A:

- kalau beli tepung yg siap tu, hanya perlu bancuh ikut arahan pd pek.. (biasanya air+telur sebiji..bergantung sukatan bahan yg nak digunakan)
- sayur kobis di cincang halus-halus
- dried bonito flakes
- dried shrimp
- red ginger
- okonomiyaki sos
- mayonis
- sedikit minyak

Bahan B:
- udang / squid / daging tipis


Bahan A:

- kalau x de tepung yg siap tu, buat mcm ni..
- 50g tepung naik sendiri
- 1 biji telur
- 1 sudu kecil dashi powder
- 100ml air
- sedikit bawang putih (klu suka)
- 1/4 sayur kubis saiz kecil (klu byk mmg sedap)
- 4 sudu kecil minyak sayur
- sos okonomiyaki
- dried bonito flakes
- dried shrimp
- mayonis


Bahan B:
- boleh guna daging tipis, squid atau udang

caranya:
-cincang / potong kubis tu halus-halus.
- bancuh tepung, telur, serbuk dashi, dan air dlm mangkuk besar.
- masukkan sayur kobis dan kacau rata
- panaskan non stick pan dan bubuh minyak
- tuangkan bancuhan tepung dan sayur kobis tadi ke dlm kuali kemudian letak kan daging atau udang di bhgn atasnya, kemudian tuang lagi bancuhan di atasnya dan bila agak kekuningan dan nampak dah nak masak, terbalikkan ia dan tunggu hingga masak.

hiasan:
- letak kan di atas piring leper dan tuangkan sos okonomiyaki dan mayonis. taburkan dried bonito flakes, dried shrimp dan red ginger. siap.
*Tambahan yg bergurunya pada hari itu...moyashi(taugeh),daun bawang,set 4 paket lengkap bahan hiasan dan keropok udang



p/s:Terima kasih buat tuan rumah selaku sensei Karipap Pusing...kepalaku tak pusing dah..hehehe..juga buat Ibu Lita utk Okonomiyaki...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net